Tuesday, May 8, 2012

Pedoman 2

Bila mak ayah kita yang meninggal.
Pesan kat adik beradik, kalau mak ayah kita meniggal, jangan biarkan orang lain yg urus jenazah mak ayah kita..biar adik beradik kita sendri yg uruskan..bukan kita tak pandai, tapi kita malas nak belajar..solat jenazah kalau bljar 5 minit pun tak sampai.. tapi kalau diploma,3tahun belajar boleh pulak..

kita tak malu ke kalau orang2 lain tahu aib mak ayah kita masa mandi??
cuba bayangkan..kita anggap benda ni benda kecik, sebab tu kita tak ambik berat..
cuba tanya mak ayah, kalau boleh sape nak uruskan kalau mak yah meniggal??
mesti diorang jawab, "anak2"...

bila mak ayah meniggal, mula la kite telefon pihak masjid,panggil org kampung nak suruh urus jenazah..padahal benda tu kite pun boleh buat..sia2 je kalau belajar sampai dapat PHD tapi org lain yg mandikan jenazah mak ayah kite, sia2 je ada ijazah, tapi org lain kafankan jenazah mak ayah kite..sia2 je blajar sampai UK, tapi org lain yg imamkan jenazah mak ayah kite..

renung2kan..inilah kali terakhir kita bertanggungjawab utk mak ayah kite.

*aku pun masih jahil mengenai ini.. :'(


No comments:

Post a Comment